'n Bosbessentaart - Reisverslag uit Holbrook, Verenigde Staten van Sylphia en Ruud Kersten - WaarBenJij.nu 'n Bosbessentaart - Reisverslag uit Holbrook, Verenigde Staten van Sylphia en Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

'n Bosbessentaart

Door: Ruud Kersten

Blijf op de hoogte en volg Sylphia en Ruud

26 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Holbrook

,,We zijn op de maan beland, Ruud!'' Wij zijn gestuit op een van de grote verrassingen van onze Amerika-reis.
We zijn in Petrified Forest, nabij Holbrook. Ooit groeide hier een subtropisch woud. Dat woud is bedolven geraakt onder diverse aardlagen. Het hout versteende. Later zijn die lagen weer geërodeerd en kwamen de versteende bomen weer vrij. Die zijn nu nog in dit natuurpark te bewonderen.
Het park biedt op diverse punten fraaie vergezichten. Het bekende rood en wit en zwart en blauw van het Colorado-plateau schittert ons tegemoet. We hebben dit nu al dikwijls gezien, maar het verveelt ons niet. De kleuren zijn hetzelfde, de vormgeving is steeds anders.
Bijvoorbeeld in Blue Mesa, de verrassing waarover ik al in de aanhef schreef. De parkinformatie (je wordt hier in elk park bestookt met folders vol weetjes en onderweg stikt het van de tableaus met nog meer info) had ons er niet op voorbereid. Op de kaart stond niet het wandelpad dat wij vonden. Van het uitzichtplateau leidt het ons naar schatting 100 meter naar beneden. Er ontrolt zich voor onze ogen een fabelachtig landschap dat 225 miljoen jaar oud is en waarin de kleur paars, of blauw zo men wil, overheerst. Je kunt hier behoorlijk wat inspiratie opdoen voor het bakken van een bosbessentaart.
Sylphia's eerste associatie is echter die van een maanlandschap is. Dat is niets te veel gezegd. Een blockbuster over een catastrofe op de maan zou hier heel goed kunnen worden opgenomen. Er moet dan wel een wandelpad van asfalt worden omzeild, evenals een kreekje met een dun stroompje water. En ook het groen moet genegeerd maar dat is hier toch al schaars.
Een groter probleem lijkt me de blokken versteend hout waarmee de Mesa net als de rest van Petrified Forest bezaaid ligt. Daar zijn hele boomstammen bij. Het is alsof hier een mythologische houthakker heftig te werk is gegaan. Hij had alleen wat beter mogen opruimen. Dan had er best wel een maanmovie gefilmd kunnen worden.
Sylphia had in de voorbereiding op onze reis gelezen dat Petrified Forest 'een beetje tegenviel'. Vandaag lazen we ergens in een folder of op een tableau een citaat van een eeuw geleden toen Petrified Forest werd ontsloten. ,,Het lijkt erop dat de Grand Canyon er een concurrent bij heeft'', had iemand gezegd na een bezoek aan het prille nationale park. Nu wij het met eigen ogen hebben gezien, en met Blue Mesa, nog op net netvlies zijn wij geneigd het met dat laatste eens te zijn.

• 27 Oktober 2015 - 15:51

Catinka:

Ja, de foto's op facebook waren prachtig!

• 27 Oktober 2015 - 21:21

Ria:

Heerlijk om zo een beetje met jullie mee te reizen, Ruud en Sylphia. Wat een prachtige verhalen. Hoogtepunt op hoogtepunt, zo lijkt het wel.
    Geniet lekker nog de komende dagen.
    Groetjes, Ria