De lucht en de trein in - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Sylphia en Ruud Kersten - WaarBenJij.nu De lucht en de trein in - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Sylphia en Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

De lucht en de trein in

Door: sylphiaenruud

Blijf op de hoogte en volg Sylphia en Ruud

16 April 2012 | Verenigde Staten, Chicago

Een nieuwe fase van onze reis is aangebroken. We trekken vanaf vandaag, zondag, met de California Zephyr, een van de treinen van Amtrak van Chicago naar Emeryville, wat een soort voorstad van San Francisco is. We doen deze reis niet in een keer - dat zou betekenen dat we tweeeneenhalve dag aan een stuk in de trein zouden zitten... We doen er negen dagen over. We stappen uit in Omaha, Denver en Salt Lake City. Op de 24e arriveren we in San Francisco. Jawel, op onze trouwdag zitten we 16 uur in de trein! Dat wordt een heuglijke dag...
(Grappig: in de trein ontmoeten we een Zweeds stel dat de reis wel in een ruk doet).
Maar zover zijn we dus nog lang niet. Hoewel... de tijd vliegt. Onvoorstelbaar dat we Chicago alweer achter de rug hebben. Anyhow: exact om twee uur zondagmiddag vertrok de Zephyr vanuit Chicago. Het is een zilverkleurige, dubbeldeks trein, diesel, getrokken door twee locomotieven. Aan boord kun je dineren. Dat hebben we dan ook gedaan. We kwamen aan tafel te zitten met een vrouw uit London, Ontario. Het ging over reizen, politiek, kunst. Heel onderhoudend dus.
Er is ook een panoramarijtuig aangekoppeld. Daar hebben we enige tijd gezeten, ruim uitkijkend over het lichtglooiende land, dat naar wij inschatten de komende zomer vele duizenden tonnen graan moet opleveren, maar wat nu nog kaal is. Gelukkig toont het vele groen ons dat die zomer echt in aantocht is. Was in Niagara nog vrijwel alles kaal, in Chicago en nu langs het spoor is alles fris groen.
Onze trein vertrok zoals gezegd pas in de middag, we waren er 's ochtends vroeg bij, dus zijn we nog even op de subway gesprongen, naar de noordkant van het centrum van de stad. Het was overigens pittig warm zondag in Chicago. Het onweer van de avond ervoor maakte het eerder warmer dan koeler. We besloten de John Hankock Observatory te bezoeken. Op de 94e verdieping ligt dat uitzichtpunt.
Je hebt vandaar een waarlijk schitterend uitzicht over de stad en Lake Michigan. Zelfs Ruud die zoals bekend mag zijn last van hoogtevrees heeft, kon ervan genieten. Dat is te zeggen: als hij niet te dicht bij de ramen kwam.
Maandag en dinsdag zijn we in Omaha. We weten daar eigenlijk niet zoveel van. Wie er nog een tip heeft, mag het ons snel laten weten. Reageer maar via onze blog sylphiaenruud.waarbenjij.nu.
Ook andere reacties zijn welkom, natuurlijk.