Beestenboel - Reisverslag uit Omaha, Verenigde Staten van Sylphia en Ruud Kersten - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Omaha, Verenigde Staten van Sylphia en Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Door: sylphiaenruud

Blijf op de hoogte en volg Sylphia en Ruud

16 April 2012 | Verenigde Staten, Omaha

Even terugkomen op de tornado's van afgelopen zaterdag. Ze hebben Omaha gespaard. De stad heeft wel te maken gehad met heftig weer - er is vooral veel regen gevallen - maar er is niet of nauwelijks schade aangericht.
Vandaag was het opnieuw prachtig weer. We boffen maar tot dusver. We hebben er een tameljk rustige dag van gemaakt. Maar evenzogoed hebben we mooie dingen gezien. Zoals het historische stadscentrum. Omaha was aan het eind van de 19e eeuw een knooppunt van spoorwegen. Er schijnt aan de andere kant van de Missouri nog een enorm emplacement te liggen, maar dat hebben wij nog niet gezien. Verder is er van dat spoorwegverleden weinig meer over. Morgen hopen we een streekmuseum te bezoeken waarin ook aan dat deel van de geschiedenis aandacht wordt besteed.
Het stadscentrum is de trekker van Omaha. De stad was als springplank van het al redelijk ontwikkelde oosten naar het Wilde Westen een rijke marktplaats en dat kun je goed zien aan de prachtige panden die in de Old Market (zo wordt het centrum genoemd) staan. Halverwege de vorige eeuw was het plots met die marktfunctie van Omaha gedaan. De stad moest het over een andere boeg gooien. Gelukkig was de man die die omwenteling inzette, Sam Mercer heet-ie, een ziener want hij begreep dat al die panden in de Old Market niet moesten worden platgegooid, maar aangepast moesten worden aan de nieuwe functie van de stad. Daar zijn ze hem hem vandaag de dag erg dankbaar voor. En wij ook. Want hij bezorgde ons een fijn stukje vakantie.
's Middags bezochten wij de mooie zoo van Omaha. Als bijzondere attractie heeft deze dierentuin een dome waarin een woestenijnlandschap is ingericht. Volgens de toeristische gidsjes hier is het de grootste van de wereld in zijn soort. Het zal wel. Het is daar in elk geval heel mooi en interessant. Net zoals de rest van het park.

• 17 April 2012 - 08:47

Willy:

Hallo jongelui.
    Ik liep even een beetje achter met de verslagen maar het blijft leuk om jullie te volgen, bijna alsof je erbij bent.
    Goran is weer veilig thuis en Danika ook zoals jullie ongetwijfeld zullen weten. De reis voelde voor haar als een droom hoorde ik. Is ook raar, het ene moment in de VS en dan weer in Alkmaar. Ben benieuwd hoe dat voor jullie is straks. Geniet ze verder!!